door Racexpress
•
10 jun, 2021
Bron: Erwin Blatter RaceXpress WACKERSDORF – Karter Jens van der Heijden heeft op het circuit van Wackersdorf een droomdebuut beleefd in het DEKM-kampioenschap. De vijftienjarige coureur uit Schaijk denderde zondag naar de overwinning tijdens zijn eerste race ooit in een elektrische kart. Bovendien was hij een bijzondere ervaring rijker in een klasse die, zoals het zich laat aanzien, toekomst heeft in de kartsport. “Ik wist dat de snelsten in de trainingssessies sneller waren dan ik en dan toch mijn eerste race ooit in deze kart meteen winnen”, zei een dolblije Jens over de prefinale op zaterdag. “Op een gegeven moment was ik drie seconden per ronde sneller dan de leider in de race.” Op een opdrogende baan haalde hij de ene na de andere rijder in. Dat was het resultaat van de juiste bandenkeuze. Voorafgaand aan de eerste race van het raceweekeinde hadden Jens en zijn team Kombikart gegokt op slicks. “In de eerste paar rondes was het rijden erg lastig. Maar na een paar ronden hield het op met regenen en werd de baan steeds droger.” Zijn monteur Bart Kienhuis, die tijdens zijn studie werktuigbouwkunde aan de TU in Eindhoven teammanager was van de Formula Student voor elektrische raceauto’s, was al net zo blij als Jens. “Nadat de regen was gestopt, waren de omstandigheden voor ons ideaal. De baan droogde supersnel op. Dan ben je met slicks echt veel sneller. Na drie ronden kwamen droge lijnen in zicht en dacht ik: dit gaat hem worden. Het was een echt mooie overwinning.” Later die dag werd Jens achtste in de finale. Hij was als vijfde over de finish gekomen, maar door een ingeklikte bumper kreeg hij reglementair vijf strafseconden en zakte hij in de einduitslag naar de achtste plaats. Op zondag ontvouwde zich in de prefinale eenzelfde scenario als in de finale van zaterdag. Jens kwam als vijfde over de finish, maar kreeg door een ingeklikte bumper opnieuw vijf strafseconden. Deze keer werd hij daardoor als tiende geklasseerd. In de finale had hij gelukkig niet te maken met klikbumperleed en eindigde hij keurig als achtste. Terugblikkend concludeerde de snelle Brabander dat hij een wel heel bijzonder weekeinde achter de rug had. “Het was een heel nieuwe ervaring. Je moet meer tactisch racen in een elektrische kart. Het vraagt ook een heel andere rijstijl”, zei Jens die één van de jongste rijders op de grid was. “Veel jongens hadden meer kartervaring dan ik, ook in een elektrische kart.” Gevraagd naar zijn ervaringen in racen in een kart zonder verbrandingsmotor, was hij erg positief. “Ik vond het net zo leuk. In de bocht kun je laat remmen. Dat betekent dat je een hogere bochtensnelheid kunt houden en je in de bocht minder meters hoeft te maken. De kart is wel een stuk zwaarder. Het minimale gewicht met rijder is 210 kilo. Mijn normale Rotax-kart is met rijder 163 kilo. Tijdens het remmen merk je dat wel. De eerste keer dat ik erin reed, merkte dat hij wou doorschieten. Ik moest echt hard remmen om snelheid te minderen.” Ook de start was anders dan hij gewend was. “Normaal gesproken heb ik tijdens wedstrijden met een verbrandingsmotor een rollende start. Nu hadden we een staande. Dat had ik nog niet eerder gedaan. Ik vond het heel vet. Ik zou het elke keer wel willen doen. Wat je bij zo’n start moet doen, komt echt op ervaring neer. Bij een rollende start moet je in de corridor blijven. Bij een staande start kun je meteen naar links en rechts bewegen.” Jens moest overigens maar afwachten hoe de start zou uitpakken, want voor hem vielen de oefenstarts in het water. “Na de eerste warm-up op zaterdag kon ik startoefeningen doen, maar in de warm-up kreeg ik een lekke band, dus dat ging niet door. Daarna heb ik wel nog aan Darrell Smith, testrijder van Rotax, gevraagd wat ik moest doen.” Jens van der Heijden in DEKM Bart Kienhuis en Darrell Smith Uiteindelijk kwam het allemaal goed, getuige zijn prestaties. Wel moet hij nog het nodige leren in een elektrische kart, concludeerde Jens. “Door de zware accu’s is de kart behoorlijk zwaar. Dat zorgt voor best veel wieldruk. Je moet wat meer in de rijstijl voor een schakelkart rijden.” Bart: “Je rijdt meer in een V-vorm dan echt rond door de bochten. Dat vroeg wel wat aanpassingen van Jens, maar daar is hij heel goed mee omgegaan. Ook hoorde hij nu dus geen motorgeluid. Maar daardoor hoor je wel veel andere dingen. Wat je banden doen bijvoorbeeld. Dat geeft een andere dimensie aan het karten.” Jens racet nu eerst weer in een gewone kart met verbrandingsmotor, te beginnen komend weekeinde. Dan komt hij in Eindhoven in actie tijdens het Nederlands kampioenschap Rotax Max. Zijn volgende DEKM-race staat in juli op het programma. Of hij nu racet met een verbrandingsmotor of elektrisch, dat maakt hem niet uit. “Ik kijk naar elke race uit. Ik heb altijd zin om te racen.”