Blog

Fanatisch debuteren naar het NK van 2020 in de juniorklasse

door Racexpress 10 jun., 2021
Bron: Erwin Blatter RaceXpress WACKERSDORF – Karter Jens van der Heijden heeft op het circuit van Wackersdorf een droomdebuut beleefd in het DEKM-kampioenschap. De vijftienjarige coureur uit Schaijk denderde zondag naar de overwinning tijdens zijn eerste race ooit in een elektrische kart. Bovendien was hij een bijzondere ervaring rijker in een klasse die, zoals het zich laat aanzien, toekomst heeft in de kartsport. “Ik wist dat de snelsten in de trainingssessies sneller waren dan ik en dan toch mijn eerste race ooit in deze kart meteen winnen”, zei een dolblije Jens over de prefinale op zaterdag. “Op een gegeven moment was ik drie seconden per ronde sneller dan de leider in de race.” Op een opdrogende baan haalde hij de ene na de andere rijder in. Dat was het resultaat van de juiste bandenkeuze. Voorafgaand aan de eerste race van het raceweekeinde hadden Jens en zijn team Kombikart gegokt op slicks. “In de eerste paar rondes was het rijden erg lastig. Maar na een paar ronden hield het op met regenen en werd de baan steeds droger.” Zijn monteur Bart Kienhuis, die tijdens zijn studie werktuigbouwkunde aan de TU in Eindhoven teammanager was van de Formula Student voor elektrische raceauto’s, was al net zo blij als Jens. “Nadat de regen was gestopt, waren de omstandigheden voor ons ideaal. De baan droogde supersnel op. Dan ben je met slicks echt veel sneller. Na drie ronden kwamen droge lijnen in zicht en dacht ik: dit gaat hem worden. Het was een echt mooie overwinning.” Later die dag werd Jens achtste in de finale. Hij was als vijfde over de finish gekomen, maar door een ingeklikte bumper kreeg hij reglementair vijf strafseconden en zakte hij in de einduitslag naar de achtste plaats. Op zondag ontvouwde zich in de prefinale eenzelfde scenario als in de finale van zaterdag. Jens kwam als vijfde over de finish, maar kreeg door een ingeklikte bumper opnieuw vijf strafseconden. Deze keer werd hij daardoor als tiende geklasseerd. In de finale had hij gelukkig niet te maken met klikbumperleed en eindigde hij keurig als achtste. Terugblikkend concludeerde de snelle Brabander dat hij een wel heel bijzonder weekeinde achter de rug had. “Het was een heel nieuwe ervaring. Je moet meer tactisch racen in een elektrische kart. Het vraagt ook een heel andere rijstijl”, zei Jens die één van de jongste rijders op de grid was. “Veel jongens hadden meer kartervaring dan ik, ook in een elektrische kart.” Gevraagd naar zijn ervaringen in racen in een kart zonder verbrandingsmotor, was hij erg positief. “Ik vond het net zo leuk. In de bocht kun je laat remmen. Dat betekent dat je een hogere bochtensnelheid kunt houden en je in de bocht minder meters hoeft te maken. De kart is wel een stuk zwaarder. Het minimale gewicht met rijder is 210 kilo. Mijn normale Rotax-kart is met rijder 163 kilo. Tijdens het remmen merk je dat wel. De eerste keer dat ik erin reed, merkte dat hij wou doorschieten. Ik moest echt hard remmen om snelheid te minderen.” Ook de start was anders dan hij gewend was. “Normaal gesproken heb ik tijdens wedstrijden met een verbrandingsmotor een rollende start. Nu hadden we een staande. Dat had ik nog niet eerder gedaan. Ik vond het heel vet. Ik zou het elke keer wel willen doen. Wat je bij zo’n start moet doen, komt echt op ervaring neer. Bij een rollende start moet je in de corridor blijven. Bij een staande start kun je meteen naar links en rechts bewegen.” Jens moest overigens maar afwachten hoe de start zou uitpakken, want voor hem vielen de oefenstarts in het water. “Na de eerste warm-up op zaterdag kon ik startoefeningen doen, maar in de warm-up kreeg ik een lekke band, dus dat ging niet door. Daarna heb ik wel nog aan Darrell Smith, testrijder van Rotax, gevraagd wat ik moest doen.” Jens van der Heijden in DEKM Bart Kienhuis en Darrell Smith Uiteindelijk kwam het allemaal goed, getuige zijn prestaties. Wel moet hij nog het nodige leren in een elektrische kart, concludeerde Jens. “Door de zware accu’s is de kart behoorlijk zwaar. Dat zorgt voor best veel wieldruk. Je moet wat meer in de rijstijl voor een schakelkart rijden.” Bart: “Je rijdt meer in een V-vorm dan echt rond door de bochten. Dat vroeg wel wat aanpassingen van Jens, maar daar is hij heel goed mee omgegaan. Ook hoorde hij nu dus geen motorgeluid. Maar daardoor hoor je wel veel andere dingen. Wat je banden doen bijvoorbeeld. Dat geeft een andere dimensie aan het karten.” Jens racet nu eerst weer in een gewone kart met verbrandingsmotor, te beginnen komend weekeinde. Dan komt hij in Eindhoven in actie tijdens het Nederlands kampioenschap Rotax Max. Zijn volgende DEKM-race staat in juli op het programma. Of hij nu racet met een verbrandingsmotor of elektrisch, dat maakt hem niet uit. “Ik kijk naar elke race uit. Ik heb altijd zin om te racen.”
door Jens van der Heijden 09 feb., 2020
Hallo allemaal, Mijn eerste blog van 2020. Zoals jullie weten, sloten we 2019 af in Genk en hadden we twee maanden pauze tot seizoen 2020. Aan het begin van het "echte" seizoen rijden we altijd wedstrijden in de wintercup van Chrono (Kerpen en Berghem) en Kart4fun (Berghem). Het seizoen is voor mij prima begonnen. Ik debuteer in de juniorklasse tot en met 15 jaar. In Kerpen (12 en 13 Januari j.l.) werd ik 4de in de kwalificatie, in de pre-finale en in de finale. Ik moest Max Knapen, Bruno Mulders en twee-voudig winnaar Christiaan de Kleijn voor me laten gaan helaas. De Kart4fun in Berghem (25 Januari j.l.) daarentegen won ik. Een uitgebreid verslag daarvan hebben jullie kunnen lezen op Racexpress. Bijgaand nu even de link https://www.racexpress.nl/karting-diversen/jens-van-der-heijden-bewijst-met-zege-nu-al-zijn-draai-te-hebben-gevonden-in-rotax-max-junioren-klasse/n/103634. Dit weekend was de finale van de Wintercup in Berghem. De vrije trainingen en testen van zaterdag j.l. waren goed en ik reed steeds top 5 tijden. Samen met mijn team Kombikart Racing team hadden we de juiste afstelling van de kart en de motor gevonden en waren in sommige sessies zelf het snelste. Dat gaf me goed vertrouwen voor de wedstrijd van zondag. Hopelijk bleef het droog ! En inderdaad ! Ondanks de harde wind bleef het gelukkig droog. De baan was tijdens de 1ste vrije training nog nat en stond ik op nieuwe slicks. Dus een beetje zoeken, proberen, inrubberen etc zoals ik met mijn monteur Bart besproken. Ik reed een nette 6de tijd (in een veld van 20 rijders) op 0,4 seconden van P1. Ik voelde zelf wel dat ik sneller kon. En dat bleek ook want in de kwalificatie reed ik op 0,066 sec van P1 (Christiaan de Kleijn) en werd dus 2de. Een heerlijke kwalificatie op eigen kracht ! Helemaal klaar voor de wedstrijd en alles voelde prima aan.
door Jens van der Heijden 04 nov., 2019
Afgelopen weekend was de finale van de Dutch Rotax Max Challenge (DRMC) in Genk. Een competitie over totaal 8 wedstrijd-weekenden in Berghem, Eindhoven, Venray, Genk (B), Mariembourg (B), Kerpen (D). In een veld van 20 rijders werd in de minimax-klasse gestreden om het kampioenschap. Voor mij was het de allerlaatste race in de mini-max klasse. Ik stap over naar de juniorklasse tm 15 jaar. Vrijdag en zaterdag hebben we veel kunnen trainen en testen op een droge en op een natte baan. Het weer sloeg steeds om. Sinds ik overgestapt ben naar een Tonykart, rijd ik veel beter op een droge baan maar heb ik nog wel moeite met het vinden van grip en vertrouwen op een natte baan. Mijn vorige kart voelde voor mij in de regen beter aan maar kwam veel tekort op een droge baan. Ik merkte dat ik voor top 5 op een natte baan te kort kwam. Zondag regende het de hele dag. Dus een natte baan en minder vertrouwen in mijn "kunnen". In de kwalificatie eindigde ik op een 8ste plek. Niet geheel ontevreden want een goede start zou veel goed kunnen maken. Dat was ook in de pre-finale. Na drie keer een valse start van de voorste rij, kwam ik bij de vierde poging meteen P4 te liggen. Echter ik maakte twee fouten tijdens het verdedigen en reed niet "fel" genoeg om aansluiting te vinden. Het ontbrak aan vertrouwen waardoor ik Ralph van de Pavert tijdens de battles net niet voorbij durfde te steken. Uiteindelijk werd ik 8ste in de pre-finale. Jim Ringelberg (mijn rijderscoach), Willem-Jan de Loos (teambaas), Bart Kienhuis (trainer/monteur) en Marcel van de Ekart (verantwoordelijk voor de motoren) hebben er echt alles aan gedaan om de kart goed te krijgen en mij het vertrouwen te geven. En met succes. Ik reed een goede finale en streed voor top 5. Dat lukte ook maar door 3 seconde straf (of ie terecht was kun je over discussiëren) en track limit (aangekaart na de wedstrijd door een andere rijder) werd ik dus terug gezet naar P7. Jammer genoeg geen podium maar wel erg lekker gevoel dat ik de kart onder controle had en dat het vertrouwen terug was. Het seizoen zit er nu op. Het resultaat na 16 race-weekenden is alsvolgt: - 4de op de ranglijst in het Belgische kampioenschap (BMC) - 6de op de ranglijst Europees (BNL) - 6de op de ranglijst in het Nederlands kampioenschap (DRMC) - 2de op het NK in Venray - Pole position tijdens BMC1 in Genk Dus ik kijk zeker met een goed gevoel terug op afgelopen seizoen. Vanaf komende week ga ik trainen voor de junior klasse en rijd ik zaterdag a.s. de try-out tijdens de Kart4fun in Eindhoven. Een groter chassis, meer vermogen, meer pk's en dus meer snelheid. Ik heb er nu al zin in. Het nieuwe seizoen start in februari 2020. Uiteraard wil ik nog een aantal mensen bedanken voor het afgelopen seizoen: - Papa en Mama voor de ondersteuning, support, tijd en uiteraard de financiële steun; - Bart Kienhuis, mijn monteur en trainer maar mijn grootste steun en toeverlaat in mijn carriere; - Willem-Jan de Loos, Marcel Ekart en geheel team Kombikart racing Schijndel voor de data, motoren en facilitaire ondersteuning; - Jim Ringelberg, mijn rijderscoach en grote voorbeeld in de kartsport; - Team Cieplik Racing Uden voor de eerste wedstrijden van 2019; - Arena Lokaal en Brabants dagblad voor hun regelmatige updates in de media; En een hele grote "dank je wel" voor alle sponsoren die het mogelijk maken dat ik deze fantastische hobby kan bekostigen: - Van der Heijden bouw en ontwikkeling - Archifit total engineering - Somerset Capital Partners - Hoppenbrouwers Techniek - GS Staalwerken - K.I.M. Nederland - Kenneth Smit trainingen - Heesmans installatietechniek - Barten grondwerk/infra - Hardeman van Harten dak- & gevelbeplating - De Wit bouwmachines - Holland dak - Swanenberg IJzer groep - Van der Valk hotel Nuland - 's-Hertogenbosch - ABBS Sprinklertechniek - Van Iersel geveltechniek - Udo dakbedekkingen - Van de Beeten infra - Mahewi Raad voor advies - Today is Canday - Pevesta Helmond - Vd Akker autobedrijf Best - IDDD Company Tot ziens allemaal. Hopelijk dat jullie mij ook willen blijven steunen en volgen voor het komend seizoen. Groetjes Jens
door Jens van der Heijden 23 sep., 2019
Dit weekend was de finale om het Nederlands kampioenschap in Eindhoven. Op kartcircuit "De Landsard" werd de 11de en 12de wedstrijd gereden ter afsluiting van dit kampioenschap georganiseerd door Chrono Karting en officieel erkend door de KNAF als Nederlands Kampioenschap. Zoals jullie weten is mijn doelstelling voor 2019 om overal in de top 5 te eindigen. Vorige week lukte dat in het Belgisch kampioenschap (P4) en hoopte ik dit weekend op evenaring van dat succes. Bij aanvang van de finales leek een P5 of P4 haalbaar te zijn op punten. De aanloop naar het weekend was goed. De trainingen resulteerde in snelle rondetijden en een stabiele kart. Ik had er alle vertrouwen in. We moesten zaterdag nog wel veel sleutelen voor de juiste balans, maar we geloofde er in. Zondagmorgen tijdens de vrije training ging het helaas niet zoals gepland. Ik eindigde daar op een 12de tijd. Helemaal geen grip, een onstabiele kart en zelf geen goede lijnen en pace. Ineens klopte het allemaal niet meer. Dat deed geen goed aan mijn zelfvertrouwen. In de kwalificatie werd het niet beter. Ik eindigde op een 10de plek. Enzo Bol (mijn teammaatje) daarentegen eindigde op een 5de plek. Ik kwam 0,6 seconde te kort op P1 en Enzo 0,45 seconde. Beide karts hadden dus nog wat aandacht nodig van onze monteurs en teambaas Willem-Jan de Loos van Kombikart racing team ging met ons aan de slag met data. Analyseren van ons rij-gedrag (rempunten, lijnen en snelheid). Om 13.00u was de pre-finale. Na een valse start kwam de herstart en ik klom al meteen naar P10. Toen ging het mis achter in de Hair-pin. Ik schoot door en raakte van de baan. Hierdoor viel ik terug naar P16 en moest enorm terugvechten gedurende 8 minuten om eindelijk 7de te eindigen. Door een tijdstraf van 3 seconden werd ik uiteindelijke 8ste. Enorm balen maar de grip en de snelheid was er niet. Het zou een zware finale worden als we de kart-afstellingen niet onder controle zouden krijgen en ik niet in de flow zou komen. Enzo was P6 geëindigd en baalde eveneens enorm. Om 15.20u de finale. Weer een valse start. Iedereen was zo gespannen want de Nederlandse titel staat op het spel en voor mij een plek in de top 5. Ik had een goede start en lag meteen op P6 achter Enzo. Dat is mooi want zo konden we samen de top 5 aanvallen. Echter Jayden Thien (Belgisch kampioen) was aan het pushen en moest ik twee plekken laten gaan om zelf niet langs de baan te komen. Dit hield ik een paar ronden vol tot Teun Schmidt (u weet wel van de crash in Berghem) wederom achter op me inrijdt door een remfout en ik terugzak naar P11. Het kost me uiteindelijk nog veel moeite (omdat ik de grip en de snelheid nog steeds niet gevonden had) om P10 te eindigen. Enzo wordt uiteindelijk 5de. Door deze minder goede resultaten van Enzo en mij zakte we op de ranglijst. Enzo wordt uiteindelijk 4de van Nederland (op 13 punten verschil met 1) en ik 7de (op 8 punten verschil met P5). Uiteraard feliciteren we Nathan Schaap met de overwinning van het Nederlands Kampioenschap. Hij zal ons land verdedigen tijdens het WK in Italië over drie weken. Samen met Jayden Thien. De teleurstelling is er maar toch moet ik tevreden zijn. In mijn 2de jaar karten 7de van Nederland worden in een veld van 26 rijders, is volgens de kenners knap. Het voelt nog even niet zo omdat mijn doelstelling top 5 was. Het seizoen is bijna ten einde. 4de van België en 7de van Nederland. Over twee weken is er nog een Europese wedstrijd in Genk (Belgian New Leading) en begin november de finale van de Dutch Rotax Max Challenge in Genk. We gaan daar strijden om een podiumplek om het seizoen succesvol af te sluiten. Groetjes Jens
door herbert_laura 16 sep., 2019
Verslag van het finale-weekend voor Belgisch Kampioenschap in Genk
door Jens van der Heijden 24 aug., 2019
Verwelkoming drie nieuwe sponsoren.
door Jens van der Heijden 19 aug., 2019
Verslag van race in Berghem die helaas anders verliep dan dat we gehoopt hadden
door Jens van der Heijden 08 jul., 2019
Verslag van afgelopen weekend in Mariembourg (B). Europese wedstrijd Belgian New Leading
door Jens van der Heijden 23 jun., 2019
Verslag van het wedstrijdweekend NK5 op Kerpen
door Jens van der Heijden 19 jun., 2019
Toelichting waarom ik per 1 juni ben overgestapt naar een ander team

Fanatisch debuteren naar het NK van 2020 in de juniorklasse

door Racexpress 10 jun., 2021
Bron: Erwin Blatter RaceXpress WACKERSDORF – Karter Jens van der Heijden heeft op het circuit van Wackersdorf een droomdebuut beleefd in het DEKM-kampioenschap. De vijftienjarige coureur uit Schaijk denderde zondag naar de overwinning tijdens zijn eerste race ooit in een elektrische kart. Bovendien was hij een bijzondere ervaring rijker in een klasse die, zoals het zich laat aanzien, toekomst heeft in de kartsport. “Ik wist dat de snelsten in de trainingssessies sneller waren dan ik en dan toch mijn eerste race ooit in deze kart meteen winnen”, zei een dolblije Jens over de prefinale op zaterdag. “Op een gegeven moment was ik drie seconden per ronde sneller dan de leider in de race.” Op een opdrogende baan haalde hij de ene na de andere rijder in. Dat was het resultaat van de juiste bandenkeuze. Voorafgaand aan de eerste race van het raceweekeinde hadden Jens en zijn team Kombikart gegokt op slicks. “In de eerste paar rondes was het rijden erg lastig. Maar na een paar ronden hield het op met regenen en werd de baan steeds droger.” Zijn monteur Bart Kienhuis, die tijdens zijn studie werktuigbouwkunde aan de TU in Eindhoven teammanager was van de Formula Student voor elektrische raceauto’s, was al net zo blij als Jens. “Nadat de regen was gestopt, waren de omstandigheden voor ons ideaal. De baan droogde supersnel op. Dan ben je met slicks echt veel sneller. Na drie ronden kwamen droge lijnen in zicht en dacht ik: dit gaat hem worden. Het was een echt mooie overwinning.” Later die dag werd Jens achtste in de finale. Hij was als vijfde over de finish gekomen, maar door een ingeklikte bumper kreeg hij reglementair vijf strafseconden en zakte hij in de einduitslag naar de achtste plaats. Op zondag ontvouwde zich in de prefinale eenzelfde scenario als in de finale van zaterdag. Jens kwam als vijfde over de finish, maar kreeg door een ingeklikte bumper opnieuw vijf strafseconden. Deze keer werd hij daardoor als tiende geklasseerd. In de finale had hij gelukkig niet te maken met klikbumperleed en eindigde hij keurig als achtste. Terugblikkend concludeerde de snelle Brabander dat hij een wel heel bijzonder weekeinde achter de rug had. “Het was een heel nieuwe ervaring. Je moet meer tactisch racen in een elektrische kart. Het vraagt ook een heel andere rijstijl”, zei Jens die één van de jongste rijders op de grid was. “Veel jongens hadden meer kartervaring dan ik, ook in een elektrische kart.” Gevraagd naar zijn ervaringen in racen in een kart zonder verbrandingsmotor, was hij erg positief. “Ik vond het net zo leuk. In de bocht kun je laat remmen. Dat betekent dat je een hogere bochtensnelheid kunt houden en je in de bocht minder meters hoeft te maken. De kart is wel een stuk zwaarder. Het minimale gewicht met rijder is 210 kilo. Mijn normale Rotax-kart is met rijder 163 kilo. Tijdens het remmen merk je dat wel. De eerste keer dat ik erin reed, merkte dat hij wou doorschieten. Ik moest echt hard remmen om snelheid te minderen.” Ook de start was anders dan hij gewend was. “Normaal gesproken heb ik tijdens wedstrijden met een verbrandingsmotor een rollende start. Nu hadden we een staande. Dat had ik nog niet eerder gedaan. Ik vond het heel vet. Ik zou het elke keer wel willen doen. Wat je bij zo’n start moet doen, komt echt op ervaring neer. Bij een rollende start moet je in de corridor blijven. Bij een staande start kun je meteen naar links en rechts bewegen.” Jens moest overigens maar afwachten hoe de start zou uitpakken, want voor hem vielen de oefenstarts in het water. “Na de eerste warm-up op zaterdag kon ik startoefeningen doen, maar in de warm-up kreeg ik een lekke band, dus dat ging niet door. Daarna heb ik wel nog aan Darrell Smith, testrijder van Rotax, gevraagd wat ik moest doen.” Jens van der Heijden in DEKM Bart Kienhuis en Darrell Smith Uiteindelijk kwam het allemaal goed, getuige zijn prestaties. Wel moet hij nog het nodige leren in een elektrische kart, concludeerde Jens. “Door de zware accu’s is de kart behoorlijk zwaar. Dat zorgt voor best veel wieldruk. Je moet wat meer in de rijstijl voor een schakelkart rijden.” Bart: “Je rijdt meer in een V-vorm dan echt rond door de bochten. Dat vroeg wel wat aanpassingen van Jens, maar daar is hij heel goed mee omgegaan. Ook hoorde hij nu dus geen motorgeluid. Maar daardoor hoor je wel veel andere dingen. Wat je banden doen bijvoorbeeld. Dat geeft een andere dimensie aan het karten.” Jens racet nu eerst weer in een gewone kart met verbrandingsmotor, te beginnen komend weekeinde. Dan komt hij in Eindhoven in actie tijdens het Nederlands kampioenschap Rotax Max. Zijn volgende DEKM-race staat in juli op het programma. Of hij nu racet met een verbrandingsmotor of elektrisch, dat maakt hem niet uit. “Ik kijk naar elke race uit. Ik heb altijd zin om te racen.”
door Jens van der Heijden 09 feb., 2020
Hallo allemaal, Mijn eerste blog van 2020. Zoals jullie weten, sloten we 2019 af in Genk en hadden we twee maanden pauze tot seizoen 2020. Aan het begin van het "echte" seizoen rijden we altijd wedstrijden in de wintercup van Chrono (Kerpen en Berghem) en Kart4fun (Berghem). Het seizoen is voor mij prima begonnen. Ik debuteer in de juniorklasse tot en met 15 jaar. In Kerpen (12 en 13 Januari j.l.) werd ik 4de in de kwalificatie, in de pre-finale en in de finale. Ik moest Max Knapen, Bruno Mulders en twee-voudig winnaar Christiaan de Kleijn voor me laten gaan helaas. De Kart4fun in Berghem (25 Januari j.l.) daarentegen won ik. Een uitgebreid verslag daarvan hebben jullie kunnen lezen op Racexpress. Bijgaand nu even de link https://www.racexpress.nl/karting-diversen/jens-van-der-heijden-bewijst-met-zege-nu-al-zijn-draai-te-hebben-gevonden-in-rotax-max-junioren-klasse/n/103634. Dit weekend was de finale van de Wintercup in Berghem. De vrije trainingen en testen van zaterdag j.l. waren goed en ik reed steeds top 5 tijden. Samen met mijn team Kombikart Racing team hadden we de juiste afstelling van de kart en de motor gevonden en waren in sommige sessies zelf het snelste. Dat gaf me goed vertrouwen voor de wedstrijd van zondag. Hopelijk bleef het droog ! En inderdaad ! Ondanks de harde wind bleef het gelukkig droog. De baan was tijdens de 1ste vrije training nog nat en stond ik op nieuwe slicks. Dus een beetje zoeken, proberen, inrubberen etc zoals ik met mijn monteur Bart besproken. Ik reed een nette 6de tijd (in een veld van 20 rijders) op 0,4 seconden van P1. Ik voelde zelf wel dat ik sneller kon. En dat bleek ook want in de kwalificatie reed ik op 0,066 sec van P1 (Christiaan de Kleijn) en werd dus 2de. Een heerlijke kwalificatie op eigen kracht ! Helemaal klaar voor de wedstrijd en alles voelde prima aan.
door Jens van der Heijden 04 nov., 2019
Afgelopen weekend was de finale van de Dutch Rotax Max Challenge (DRMC) in Genk. Een competitie over totaal 8 wedstrijd-weekenden in Berghem, Eindhoven, Venray, Genk (B), Mariembourg (B), Kerpen (D). In een veld van 20 rijders werd in de minimax-klasse gestreden om het kampioenschap. Voor mij was het de allerlaatste race in de mini-max klasse. Ik stap over naar de juniorklasse tm 15 jaar. Vrijdag en zaterdag hebben we veel kunnen trainen en testen op een droge en op een natte baan. Het weer sloeg steeds om. Sinds ik overgestapt ben naar een Tonykart, rijd ik veel beter op een droge baan maar heb ik nog wel moeite met het vinden van grip en vertrouwen op een natte baan. Mijn vorige kart voelde voor mij in de regen beter aan maar kwam veel tekort op een droge baan. Ik merkte dat ik voor top 5 op een natte baan te kort kwam. Zondag regende het de hele dag. Dus een natte baan en minder vertrouwen in mijn "kunnen". In de kwalificatie eindigde ik op een 8ste plek. Niet geheel ontevreden want een goede start zou veel goed kunnen maken. Dat was ook in de pre-finale. Na drie keer een valse start van de voorste rij, kwam ik bij de vierde poging meteen P4 te liggen. Echter ik maakte twee fouten tijdens het verdedigen en reed niet "fel" genoeg om aansluiting te vinden. Het ontbrak aan vertrouwen waardoor ik Ralph van de Pavert tijdens de battles net niet voorbij durfde te steken. Uiteindelijk werd ik 8ste in de pre-finale. Jim Ringelberg (mijn rijderscoach), Willem-Jan de Loos (teambaas), Bart Kienhuis (trainer/monteur) en Marcel van de Ekart (verantwoordelijk voor de motoren) hebben er echt alles aan gedaan om de kart goed te krijgen en mij het vertrouwen te geven. En met succes. Ik reed een goede finale en streed voor top 5. Dat lukte ook maar door 3 seconde straf (of ie terecht was kun je over discussiëren) en track limit (aangekaart na de wedstrijd door een andere rijder) werd ik dus terug gezet naar P7. Jammer genoeg geen podium maar wel erg lekker gevoel dat ik de kart onder controle had en dat het vertrouwen terug was. Het seizoen zit er nu op. Het resultaat na 16 race-weekenden is alsvolgt: - 4de op de ranglijst in het Belgische kampioenschap (BMC) - 6de op de ranglijst Europees (BNL) - 6de op de ranglijst in het Nederlands kampioenschap (DRMC) - 2de op het NK in Venray - Pole position tijdens BMC1 in Genk Dus ik kijk zeker met een goed gevoel terug op afgelopen seizoen. Vanaf komende week ga ik trainen voor de junior klasse en rijd ik zaterdag a.s. de try-out tijdens de Kart4fun in Eindhoven. Een groter chassis, meer vermogen, meer pk's en dus meer snelheid. Ik heb er nu al zin in. Het nieuwe seizoen start in februari 2020. Uiteraard wil ik nog een aantal mensen bedanken voor het afgelopen seizoen: - Papa en Mama voor de ondersteuning, support, tijd en uiteraard de financiële steun; - Bart Kienhuis, mijn monteur en trainer maar mijn grootste steun en toeverlaat in mijn carriere; - Willem-Jan de Loos, Marcel Ekart en geheel team Kombikart racing Schijndel voor de data, motoren en facilitaire ondersteuning; - Jim Ringelberg, mijn rijderscoach en grote voorbeeld in de kartsport; - Team Cieplik Racing Uden voor de eerste wedstrijden van 2019; - Arena Lokaal en Brabants dagblad voor hun regelmatige updates in de media; En een hele grote "dank je wel" voor alle sponsoren die het mogelijk maken dat ik deze fantastische hobby kan bekostigen: - Van der Heijden bouw en ontwikkeling - Archifit total engineering - Somerset Capital Partners - Hoppenbrouwers Techniek - GS Staalwerken - K.I.M. Nederland - Kenneth Smit trainingen - Heesmans installatietechniek - Barten grondwerk/infra - Hardeman van Harten dak- & gevelbeplating - De Wit bouwmachines - Holland dak - Swanenberg IJzer groep - Van der Valk hotel Nuland - 's-Hertogenbosch - ABBS Sprinklertechniek - Van Iersel geveltechniek - Udo dakbedekkingen - Van de Beeten infra - Mahewi Raad voor advies - Today is Canday - Pevesta Helmond - Vd Akker autobedrijf Best - IDDD Company Tot ziens allemaal. Hopelijk dat jullie mij ook willen blijven steunen en volgen voor het komend seizoen. Groetjes Jens
door Jens van der Heijden 23 sep., 2019
Dit weekend was de finale om het Nederlands kampioenschap in Eindhoven. Op kartcircuit "De Landsard" werd de 11de en 12de wedstrijd gereden ter afsluiting van dit kampioenschap georganiseerd door Chrono Karting en officieel erkend door de KNAF als Nederlands Kampioenschap. Zoals jullie weten is mijn doelstelling voor 2019 om overal in de top 5 te eindigen. Vorige week lukte dat in het Belgisch kampioenschap (P4) en hoopte ik dit weekend op evenaring van dat succes. Bij aanvang van de finales leek een P5 of P4 haalbaar te zijn op punten. De aanloop naar het weekend was goed. De trainingen resulteerde in snelle rondetijden en een stabiele kart. Ik had er alle vertrouwen in. We moesten zaterdag nog wel veel sleutelen voor de juiste balans, maar we geloofde er in. Zondagmorgen tijdens de vrije training ging het helaas niet zoals gepland. Ik eindigde daar op een 12de tijd. Helemaal geen grip, een onstabiele kart en zelf geen goede lijnen en pace. Ineens klopte het allemaal niet meer. Dat deed geen goed aan mijn zelfvertrouwen. In de kwalificatie werd het niet beter. Ik eindigde op een 10de plek. Enzo Bol (mijn teammaatje) daarentegen eindigde op een 5de plek. Ik kwam 0,6 seconde te kort op P1 en Enzo 0,45 seconde. Beide karts hadden dus nog wat aandacht nodig van onze monteurs en teambaas Willem-Jan de Loos van Kombikart racing team ging met ons aan de slag met data. Analyseren van ons rij-gedrag (rempunten, lijnen en snelheid). Om 13.00u was de pre-finale. Na een valse start kwam de herstart en ik klom al meteen naar P10. Toen ging het mis achter in de Hair-pin. Ik schoot door en raakte van de baan. Hierdoor viel ik terug naar P16 en moest enorm terugvechten gedurende 8 minuten om eindelijk 7de te eindigen. Door een tijdstraf van 3 seconden werd ik uiteindelijke 8ste. Enorm balen maar de grip en de snelheid was er niet. Het zou een zware finale worden als we de kart-afstellingen niet onder controle zouden krijgen en ik niet in de flow zou komen. Enzo was P6 geëindigd en baalde eveneens enorm. Om 15.20u de finale. Weer een valse start. Iedereen was zo gespannen want de Nederlandse titel staat op het spel en voor mij een plek in de top 5. Ik had een goede start en lag meteen op P6 achter Enzo. Dat is mooi want zo konden we samen de top 5 aanvallen. Echter Jayden Thien (Belgisch kampioen) was aan het pushen en moest ik twee plekken laten gaan om zelf niet langs de baan te komen. Dit hield ik een paar ronden vol tot Teun Schmidt (u weet wel van de crash in Berghem) wederom achter op me inrijdt door een remfout en ik terugzak naar P11. Het kost me uiteindelijk nog veel moeite (omdat ik de grip en de snelheid nog steeds niet gevonden had) om P10 te eindigen. Enzo wordt uiteindelijk 5de. Door deze minder goede resultaten van Enzo en mij zakte we op de ranglijst. Enzo wordt uiteindelijk 4de van Nederland (op 13 punten verschil met 1) en ik 7de (op 8 punten verschil met P5). Uiteraard feliciteren we Nathan Schaap met de overwinning van het Nederlands Kampioenschap. Hij zal ons land verdedigen tijdens het WK in Italië over drie weken. Samen met Jayden Thien. De teleurstelling is er maar toch moet ik tevreden zijn. In mijn 2de jaar karten 7de van Nederland worden in een veld van 26 rijders, is volgens de kenners knap. Het voelt nog even niet zo omdat mijn doelstelling top 5 was. Het seizoen is bijna ten einde. 4de van België en 7de van Nederland. Over twee weken is er nog een Europese wedstrijd in Genk (Belgian New Leading) en begin november de finale van de Dutch Rotax Max Challenge in Genk. We gaan daar strijden om een podiumplek om het seizoen succesvol af te sluiten. Groetjes Jens
Show More
Share by: